2013(e)ko azaroaren 24(a), igandea

IPUINAK...



Gaurko sarrera honetan ipuinei buruz hitz egingo dizuet. Nire abiapuntua maiatzean jaso nuen Beatriz Egizabal ipuin kontalariaren  hitzaldia izango da eta bertatik hezkuntzaren mundura lotuko dut.

Ipuinak barregarriak, tristeak, beldurrezkoak, maitagarriak, akziozkoak, maitasunezkoak,  mitologiazkoak … izan daitezke. Normalean errealitatetik kanpora eramaten gaituzte, fantasia munduan barneratuz. Badaude benetan gertaturiko kondairak ere. Irakasleak ipuin bat kontatzen dietenean bakoitzak bere ipuin partikularra asmatzen du eta horrela haurrek beraien sormena lantzen dute. Eszena bakoitzari, pertsonai bakoitzari, objektu bakoitzari forma bat ematez.  Gainera, ipuin klasikoetako estereotipoak apurtu ditzakegu irakasle izango garelarik : emakume eta gizonen rolak aldatuz; gorputz idealak ere hautsi ditzakegu edota sexu berekoen amodiozko istorioak  asmatuz. Haurrek ikas dezaten, mundua mila koloreetakoa dela eta ez ohikoa ohiko bihurtu dezakegu (adibide bikainak dira Pirritx, Porrotx eta Mari Mototsen ipuinak eta abestiak). Beste ikas gaietako edukiak barneratzeko ere baliagarriak dira ipuinak.

Haurrek ipuinak sor ditzakete baita ere, beraien fantasia, beldur eta ametsak islatuz. Ipuin bakoitza bakarra denez, ez dute oztopo edo mugekin toporik egiten. Ez dago ipuin bat asmatzeko araurik edozein ikasgaietan bezala, guztiak daude ondo. Eta egunerokotasunean edukitzen dituzten arauekin hautsi dezakegu.   Horrela gainera, irakasleak ipuinak sortzeko ariketak egiten baditu haur bakoitza hobeto ezagutzen lagunduko lioke. Adibidez, beldurra ematen dien ipuin bat idazteko esan diezaiekezu haurrei eta  behin ezagututa, horiek gainditzeko  ariketak eginez.

Haurrek irakurtzen dituzten ipuinei begira, beraien ortografia eta idazteko gaitasuna lantzen dute. Txikitatik ohituak dauden haurrek normalean idazterako garaian hiztegi aberatsagoa dute eta  esaldien kohesioak hobeto egiten dituzte. Adibide garbia nirea, inoiz ez zaidala liburuak irakurtzea gustatu eta gaur egun ere ortografiako akatsak egiten ditudala.

Bukatzeko, irakasle izango garenez jendea animatzen  dut etorkizun batean haurrei ipuin eta kondairak irakurtzera. Baita, haurrei irakurtzearen garrantzian ohartaraztea eta beraien sormenari lan apur bat eginaraztea. 


1 iruzkin:

  1. Horren inguruko autoritate bat dugu eskolako irakasle bat, baina oraintxe errektore ordea da. Ea zortea duzun eta irakaslea izan dezakezun, benetan ondo pasa dezakezu eta asko ikasi, hobeto irakasteko. (Xabier Etxaniz da irakaslea)

    ErantzunEzabatu