Lehengo egunean ikusitako artikuluan, “Experimento de Robert Rosenthal”-en, psikologo honek egindako froga batetaz hitz egiten da. Frogaren afera, aspaldian Hans Azkarra zaldiaren kontuagatik izan zen. Honek inoiz munduan egon zen zaldi azkarrenaren roll-a betetzen zuen, baina ez zen zaldia bera azkarra zena; baizik eta hezitzaileak modu berezi batez hezi zuelako zekizkien hainbeste gauza. Ondorioz, Rosenthalek bere froga martxan jartzeko Hansen istorioa hartu zuen abiapuntu. Psikologoak, ikasle normal (superdotatua eta atzeratua ez direnak) batzuk hartu zituen. Hauek zozketan bidez, bi klasetan banandu ziren, eta klase bakoitzera irakasle bat eraman zuen. Klase guztitako haurrak normalak (superdotatu eta atzeratuak ez direnak) ziren, baina irakasleei azaldu zitzaien, klase batetako haur guztiak superdotatuak zirela. Horrek espektatiba okerrak eratu zituen ikasleekiko.
Frogaren
ondorioa izan zen, espektatiba, nota,... hobeak eman zituztenak
superdotatuak zirela, haien irakasleak beste irakasleak baino arreta
gehiago jartzen zielako haren haurrei.
Honek
guztiak zer esan nahi du? Irakasleak banan-banan haur bakoitzari
arreta eta afekibitatearekin haurrak nota hobeak atera ditzakela?
Bai. Irakasleak eragina du haurrengan, baina nork dio arazoak sor ez
ditzakela? Inork, normalena arazoak loratzea delako.
Arazo
guztietatik nabarmenena da, haur bakoitza den modukoagatik tratatzen
dela, hau da, bereizketa egiten da eta horrek alde oker gehiago
dauzka onak baino, modu batean, haur hori diskriminatzen hari
baitzara. Haurra diskriminatuta badago, arazo gehiago egongo dira,
haurrek haien artean ere diskriminatzen eta bereizten hasiko baitira.
Horrenbestez, nik, irakasle izatean, ez nuke inola ere bereizketa eta
diskriminaziorik bultzatuko. Ume guztiei modu batean gauzak azalduko
nieke eta laguntza behar dutenei gehiago emango nien, denak adimen
gorentsu antzeko batera heltzeko xedearekin. Hau bultzatzeko, modan
jarri den talde-lanak egingo nituzke, kide bakoitzak aportazioak
emateko, denok baitugu zerbait taldeari lagundu dakiokena.
Bestalde,
arreta eta afektibitatea haurretan banatzen ez bada, umeak
desmotibatu daitezke eta irakasle utopikoaren lanetako bat da haurra
motibatzea. Motibazioak ikasteko gogoak eman ditzake eta haurra
itzaltzen baduzu kosta egingo zaizu berpiztea, oztopoak jarriko
dizkizu eta. Motibazio hori ez galtzeko klase dibertigarriak,
erakargarriak, dinamikoak egin behar dira ikasle guztiek parte
hartzeko, eta nire ustetan, irakasleak ere haurrekin jolasten badu
onuragarria da bi aldeentzat, ikasleak motibazio “extra” bat
dutelako eta irakasleak haurrekiko harrema sendotu dezakelako eta
haiengandik zertxobait ikasi.
Bukatzeko,
azken arazoetako bat da gure sozietatean egiten den gauza arrunt bat,
epaitu. Pertsona aurretik ezagutu gabe epaitu egiten dugu nonbaitetik
ateratako aurreiritzien bidez. Horrek hezkuntza mailan arazoak ekar
ditzake, irakasleak ume bat zerbait dela pentsatu dezakelako, horren
arabera jokatu eta denboraren poderioz uste zuena faltsukeri bat zela
ohartu. Denbora luze horretan umea nola sentitu da? Oso oso gaizki.
Hori konpontzeko egin daitekeen gauza bakarra da aurreiritzien bidez
inoiz ez jokatzea, hau da, lehenik eta behin pertsona ezagutu,
berataz ditugun aurreiritziei kasurik ez eginez eta ondo ezagutzean,
ezagutza horren arabera jokatuz.
Laburbiltzeko,
Johann Wolfgang Goethe -k esandakoarekin geratzen naiz: “Pertsona
bat bera den bezala tratatzen badugu, den modukoa izaten jarraituko
du; baina, izan daitekena bezala tratarazten badugu, orduan nahi
duena izatera iritsi daiteke”.
Kaixo.
ErantzunEzabatuOrain 110 posti erantzun behar diedanez, erantzun bakar bat denontzat, amaieran bakoitzarentzako zatia
---------------------------------------
---------------------------------------
Idatzitako guztietatik ideia batzuk iruzkinduko ditut, sakonago pentsatu beharrekoak. Ez hartu txartzat, ideia interesgarri ugari baitaude; baina denei erantzun behar badizuet, horrela baino ez dakit egiten.
-
Gorka, zure kasuan, zail egiten zait ulertzea komunikatu nahi duzun ideia; ez duzu argi zer uste duzun, zer egin behar litzatekeen edo zer uste duzun egingo duzula. Ulertzen dut, bai urreiritzien bidez inoiz ez jokatzea, hau da, lehenik eta behin pertsona ezagutu, berataz ditugun aurreiritziei kasurik ez eginez eta ondo ezagutzean, ezagutza horren arabera jokatuz. esaten duzula; baina hori nola egiten den (edo nola uste duzun egin daitekeela ez. Agian nire arazoa izango da nik ezinezkoa dela ikusten dudalako eta ez zaidalako bururatzen bestela ikus daitekeenik.